ni la mesin yang ke-3 aku tgh wat skang. TAL 500 a.k.a Lab Bonder. sebuah mesin pick n place. untuk kegunaan makmal ajer. semi automated. takda satu haram sensor pn kat mesin nie! giler tul. pakai timer aje. naseb terrer.

satu lagi projek low cost.

PLC pakai Siemens S7-200. tak besh. besaq giler menantang nih! ada touch screen wooo mesin nih jgn memain. aku lupa lak model apa. hehe sori iyea. yang aku menyampah nak pakai PLC Siemens ni, dier pakai separate software untuk PLC and touch screen dier. dah la dunload kabel merepek. byk jenis. nak kene set baud rate. bla bla bla.

baek aku pakai PLC dari B&R (http://www.br-automation.com/) sonang by 2. kaler oren. kecik. comey. aku skang jadik taiko da pakai PLC dari B&R nih. hehehe.

owh. ada two-hand operation. siap ada kene pakai special relay dari Pilz. damn! mahal giler relay tue. apa nak wat. CE standard.

overview gambo mesin:




pick n place station:




curing station:



end product:



control cabinet view:



wafer table view:




die size (blah kanan):




kecik giler die tue. huhu.

minggu ni dah siap wat alignment. next week actual test ngan final acceptance. pastu end of this month, shipping to customer from Korea. yeah!

0 comments